“Detremmerie brengt fashion in de badkamer”

Zoals dat geldt voor de gehele branche, heeft ook het Belgische Detremmerie een bewogen (anderhalf) jaar achter de rug. Stilgezeten hebben ze echter allerminst. Er werd 2.300 m² nieuwe fabriek bijgebouwd, gestart met verkoop in Frankrijk, Portugal wordt aan het rijtje exportlanden toegevoegd én er werden diverse nieuwe productlijnen ontwikkeld. De redactie van STS zocht CEO Koen Ducatteeuw op in het Vlaamse Waregem en sprak met hem over 82 jaar Detremmerie, design en het belang van onderscheidend bezig zijn.

Thumbnail

STS artikel Detremmerie compleet Pagina 1 Afbeelding 0001 crop

Wij zijn een Belgisch bedrijf met Duitse kwaliteitsproducten, Nederlandse opbergruimte en een Italiaanse uitstraling”, aldus Ducatteeuw. Lachend: “Al meer dan tachtig jaar jong, maar je moet onze leeftijd niet kunnen zien.” Detremmerie bracht, inmiddels ruim 25 jaar geleden, een koersverandering teweeg. Tot 1994 was het een bedrijf zoals zovelen. Het liep prima, geen klagen over de omzet, maar Koen zag dat het ook anders, nog beter kon. “Dan kwam ik als jong broekie terug van klantbezoeken in Nederland. Daar hoorde ik dan reacties op het assortiment van Detremmerie: 'mooi hoor, maar dat kennen we al….’. Ik wist al snel: wij moeten het anders doen, we moeten ons onderscheiden om vooruit te komen.” Wijlen meneer René Detremmerie, wiens vader Gerard het bedrijf net voor WOII oprichtte, zag wel wat in de plannen van zijn jonge salesmanager. ‘Als jij het zo goed weet, doe het dan maar zelf.’ Waarop ik mocht gaan meedenken in de productontwikkeling.”

Wie het cv van Ducatteeuw bekijkt, valt het meteen op: direct na zijn studie begonnen bij Detremmerie en nooit meer weggegaan. Hoewel hij eigenlijk plannen had ‘iets’ te doen met kleding of auto’s. Maar, zoals hij zelf zegt: “Over badmeubelen had ik voorheen niet nagedacht, maar soms loopt het zo. Je rolt erin, leert klanten en leveranciers kennen. Inmiddels zit ik hier alweer 27 jaar. Ik heb altijd mijn eigen ding mogen doen hier en heb het vanaf dag één enorm naar mijn zin.” Hij startte in de showroom, deed vervolgens service en aftersales en ging toen de buitendienst in. Zo kwam hij over de showroomvloer bij klanten in (onder meer) Nederland, waarna hij steeds in Waregem terugkwam vol enthousiaste ideeën. Samen met mevrouw Detremmerie, de kleindochter van oorspronkelijk eigenaar Gerard Detremmerie, sloeg Ducatteeuw aan het tekenen. Iets wat hij tot op de dag van vandaag doet. Menig Detremmerie product komt dan ook geheel of gedeeltelijk uit zijn creatieve koker.

Waardering

Even kort terug naar de familiegeschiedenis: de eerste generatie Detremmerie, de heer Gerard Detremmerie, had drie zoons - André, René en Raf - die alle drie in de zaak werkten. In 1996 kocht ‘meneer René’ - zoals hij door Koen Ducatteeuw wordt genoemd - zijn twee broers uit en werd hij enig aandeelhouder. Vervolgens kwam zijn dochter Marijke erbij. Zij is nog altijd hoofdaandeelhouder, samen met Koen, en is tegenwoordig financieel directeur bij Detremmerie; de leiding over de dagelijkse gang van zaken ligt in handen van Ducatteeuw. “Mijn zoon heeft onlangs een contract getekend en start binnenkort hier in de showroom,” vertelt de CEO. “In eerste instantie wilde hij niet in het bedrijf van zijn vader werken, hij wilde niet de makkelijkste weg kiezen, maar zoals dat destijds ook voor mij gold: soms loopt het zo. Hij heeft in Gent en Australië gestudeerd en in andere sectoren gewerkt, en nu gaat hij hier aan de slag.”

In het afgelopen jaar wist Detremmerie maar liefst dertig procent te plussen. “Dat durf je nauwelijks te zeggen tegen mensen die een reisbureau of horecabedrijf hebben, wij zitten absoluut in de goede branche.” Tijdens de eerste lock down werd de showroom volledig aangepakt, afgelopen jaar werd er 2.300 m2 fabriek bijgebouwd, waardoor we nu in totaal op 20.000 m2 zitten. De ramen en deuren moeten nog geplaatst worden, maar de machines staan er en alles draait. Op de eerste zaterdag van het zomerverlof hebben we, om dit te vieren, een feestje gegeven voor onze medewerkers en hun partners. Allemaal een sneltest gedaan, zodat dit veilig kon. Het laatste feest was twee jaar geleden, met ons tachtigjarig bestaan. Het is een mooie traditie memorabele momenten te vieren. En belangrijk, om zo met enige regelmaat je mensen te laten weten dat ze gewaardeerd worden.”

Home sweet home

Nog even terug naar de bewogen anderhalf jaar die de wereld, en dus ook Detremmerie achter de rug heeft. Ducatteeuw: “Het cosy home is belangrijk gebleken. Corona heeft onze branche zeker geen windeieren gelegd. Ik ben er van overtuigd dat we nog wel een paar jaar blijven sukkelen met deze pandemie, maar mensen hebben wel meer dan ooit gevoeld hoe belangrijk je thuis is. Home sweet home, dat blijft. Ook bij de jeugd. Thuiszitten met vier of vijf mensen op een kamer is toch een stuk aangenamer als het een beetje leuk ingericht en voor elkaar is.”

Wat dat laatste betreft zit de consument goed bij Detremmerie. “Wij proberen het altijd net wat anders te doen dan de rest. Als iedereen voor strakke lijnen gaat, komen wij met ovaal. We experimenteren ook veel met materialen. Ik vind dat leuk en het pakt ook goed uit. Als we alleen maar standaard kastjes zouden verkopen, zou ik mijn werk niet zo leuk vinden. Bij Detremmerie stoppen we fashion in de badmeubels.” Als CEO is Ducatteeuw, sinds hij als eigenwijze salesmanager midden jaren negentig al aanstuurde op ‘het anders doen’ nog altijd actief betrokken bij het ontwerpen van de producten. “Het assortiment van Detremmerie is anders. Net iets specialer, wat hipper misschien. Waarschijnlijk omdat ik het zelf allemaal bedenk.” Hij lacht. “De grote lijnen komen nog altijd uit mijn koker. Waar ik mijn inspiratie vandaan haal? Restaurants, hotels en diverse interieurs. Daar ben ik gek op. En ik heb er wellicht ook feeling voor. Marmer in een badkamer bijvoorbeeld, dat heb ik altijd supermooi gevonden. Zoals je dat vaak ziet in oude hotels, prachtig. Vaak ben ik onderweg, in de auto, of ik zit thuis ontspannen in de stoel, en dan ben ik aan het bedenken hoe ik uit een blok marmer een mooi meubel kan creëren. Dat voelt niet als werken, daar geniet ik echt van. Natuurlijk gaat ontwerpen en ontwikkelen met vallen en opstaan. Voordat iets dat je in je hoofd hebt in de showroom staat, dat is een heel proces. Vaak wordt het toch net anders, moeten we omwille van leveranciers of tijd dingen aanpassen. Maar het belangrijkste is dat ik altijd tevreden moet zijn met het eindresultaat. Altijd.”

Assymetrisch

Ook nu komt Detremmerie weer met een scala aan nieuwe ontwerpen. Ronde vormen, matglazen en marmeren wastafelbladen, betonnen baden. Er komt weer van alles aan. “Tijdens corona hebben we veel even op een zijspoor gezet. Je wilt nieuwe ontwerpen echt kunnen laten zien en dat kon een poosje niet. Nu pakken we het allemaal op.” Tijdens een wandeling door de fraaie, riante showroom komen alle noviteiten voorbij (zie ook kaders). De ‘Private collection’, met haar gebogen lijnen, half ronde vormen, de ovalen spiegel met indirecte verlichting. Het idee komt van Koen, maar de private collection werd uitgewerkt door de productiechef in samenwerking met technische mensen bij Detremmerie. Behalve esthetisch fraai, moet het immers ook functioneel kloppend zijn. Anders, dat is de serie zeker. “Dat mag ook wel weer. Het tijdperk van de blokkendozen hebben we wel een beetje gehad, al is deze ook nog razend populair”, aldus Ducatteeuw. Kasten, gelakt in alle mogelijke ral-kleuren, de corpus in mat of glans. Dikke marmeren bladen, of juist heel dun en strak, gemaakt van mat glas. Top Solid is er nu ook in kleur. En hele dikke vrijhangende bladen in wit of zwart. Concrete betonnen bladen en baden, in natuurkleuren en zwart.

De projectmeubels zijn uitgebreid en Detremmerie komt met nieuwe spiegelkasten, met dampvrije spiegeldeuren. Ook nieuw: Detremmerie durft voor de nieuwe top solid wastafel afscheid te nemen van de dubbele wastafel. “In veel badkamers zie je ze nog, maar in de praktijk gebruiken mensen vaak maar één waskom.” Het resultaat bij Detremmerie: een assymetrisch blad met slechts één kom. Het rechthoekige Hannes bad en het ovalen bad Ceril, in acryl mat wit en zwart. “Als je je meubels in zwart mat hebt, wil je daar geen glanzend wit bad naast”, merkt Ducatteeuw op. “Het meubel is heel bepalend voor de sfeer in een badkamer. Als mensen de keuze maken voor een uitgesproken meubel, wil men dat meestal ook doortrekken in andere items in de badkamer. De boetiekhotel stijl, een thuis spa. Dat is wat mensen steeds vaker zoeken. Als Detremmerie willen wij daarvoor de juiste producten, aanleveren zonder te zeggen: dit moet je doen. Wij bieden bouwstenen, waarmee mensen zelf hun droombadkamer kunnen maken.

Dat is ook zo leuk aan ons no limit assortiment; iedereen kan zich daarmee uitleven.” Ook de stylisten van vtwonen kunnen er mee mixen en matchen. Dit najaar werkt Detremmerie als sponsor, samen met Floorify en Bol.com, mee aan een nieuw tv-programma op SBS en VTM waarin ze op zoek gaan naar de beste styliste. Detremmerie levert alle ingrediënten om heel veel verschillende mooie badkamers te maken. Wat ongetwijfeld weer volop inspiratie op gaat leveren.

Blijven groeien

In de Benelux levert Detremmerie aan maar liefst 424 showrooms. Hoe is het ze gelukt zo’n positie te krijgen in het ‘lastige’ Nederland? “Ik heb me de Nederlandse directheid aangeleerd”, lacht Ducatteeuw. Hij vindt het prettig, de Nederlandse, directe manier van doen. “Wij Belgen zijn zo beleefd en beschaafd, tegenspreken of te duidelijk een mening geven, dat doen wij doorgaans niet. In België moet je kritiek met fluwelen handschoentjes brengen, maar in Nederland is dat niet nodig. Daar leer ik nog steeds veel van. Als bedrijf hebben we een goede balans gevonden tussen de verschillende manieren van doen. Ik vind Nederlanders leuke mensen, die heel enthousiast kunnen zijn, maar ook lekker direct. Duidelijk. Ik hou daarvan.”

En nu staat Detremmerie op het punt niet alleen België, Nederland en Luxemburg te beleveren, maar maakt het bedrijf ook de stap over de grens naar Frankrijk en Portugal. “We zijn ons er van bewust dat we niet klein kunnen blijven. Dan moet je een keuze maken: ofwel je laat je overnemen, of je maakt zelf een bepaalde groei door. Wij hebben gekozen voor die laatste optie. Daarom hebben we een deel fabriek bijgebouwd, investeren we in productiecapaciteit én hebben we onze export uitgebreid naar Frankrijk. Heel bewust hebben we gekozen voor showrooms in Parijs, Marseille en Saint Tropez, locaties die goed aansluiten bij de Nederlandse en Belgische interieursmaak. Binnenkort starten we ook in Portugal. Voorlopig wil Detremmerie nog blijven groeien.”

Stel nu zelf jouw badkamer samen

naar de badkamerconfigurator